HBVL 19 februari 2024

Steeds meer ouders en kinderen in nood: Voedselbank moet 1,7 miljoen kilo voeding uitdelen

Steeds meer Limburgers hebben een voedselpakket nodig. De Voedselbank heeft afgelopen jaar 1.686 ton voeding verdeeld, bijna 10 procent meer. Vooral alleenstaande ouders en kinderen hebben hun hulp nodig. Het populairst: melk, vlees en choco.

 

“Van een gezellig familiebedrijf zijn we een kmo geworden”, omschrijft afgevaardigd bestuurder Bart Buckinx de ‘verplichte’ groei van Voedselbank Limburg. Van twintig vrijwilligers zijn ze nu met vijftig. Hun nieuwe magazijn aan Ekkelgaarden hebben ze al moeten uitbreiden tot 2.000 vierkante meter om de nood aan voedsel aan te kunnen en dat veilig te kunnen verdelen. 

“Voor alle duidelijkheid: als Voedselbank geven we niet zelf de voedselpakketten aan mensen. Dat gebeurt door 62 verenigingen, die hier de voeding komen halen. Organisaties als Vincentius Limburg, Team Hope, De Goede Herder, sommige OCMW’s, Beschut Wonen, ‘t Looise Hulphuis…”

Elke maand gaat 140,5 ton voedsel de deur uit bij Voedselbank Limburg. — © Tom Palmaers

Het aanbod is zeer breed, toont afgevaardigd bestuurder Bart Buckinx: “Van melk tot erwtjes, van chips tot pampers.” — © Tom Palmaers

Choco

In 2023 is er bijna 10 procent meer voedsel de deur uitgegaan, goed voor 1,7 miljoen kilo. Voorzitter Eric Beliën en penningmeester Frank Embrechts: “Oftewel: 140,5 ton per maand. Het populairst? Vlees, melk en chocopasta. Maar dat hebben we niet altijd genoeg. Ook naar halal is er veel vraag, maar dat is er niet: de winkels hebben daar blijkbaar geen overschotten van. Wat niet zo gewild is? Bonen met Mexicaanse saus. (lacht) Rijst heeft het een tijd ook slecht gedaan. En cornflakes, maar dat was omdat er een overaanbod was: je kan dat als vereniging niet elke keer in de voedselpakketten steken.”

Verdeelde producten aan verenigingen in 2023

  • Olie en vetten: 26.639 kilo
  • Kruiden, saus, zout: 47.931 kilo
  • Suiker en zoetigheden: 50.297 kilo
  • Drank: 50.411 kilo
  • Vlees en vis: 73.325 kilo
  • Bereide gerechten: 103.910 kilo
  • Graanproducten: 205.915 kilo
  • Non-food: 319.201 kilo
  • Zuivel: 372.102 kilo
  • Fruit en groenten: 436.096 kilo

Waarom choco zo gegeerd is, is niet onlogisch: één op de vier begunstigden zijn kinderen, de meesten zelfs jonger dan 14 jaar. Eénoudergezinnen maken met 27 procent de grootste doelgroep uit. Daarvan zijn zeven op de tien alleenstaande mama’s met kinderen. Senioren zijn goed voor amper zeven procent. “Maar dat kan zijn omdat de drempel voor hen te hoog voelt om een voedselpakket te vragen.”

In totaal vulde hun voedsel maandelijks gemiddeld de magen van 15.950 mensen in 2023. Maar dat is een onderschatting, denken ze zelf bij Voedselbank Limburg: “De verenigingen moeten aan ons doorgeven aan hoeveel mensen ze een voedselpakket bedelen. Wij maken daar een factuur voor op, we mogen 2 euro per kansarme persoon aanrekenen om een beetje kosten te dekken. Maar de verenigingen hebben het ook steeds moeilijker, daarom denken we dat ze niet alle begunstigden opgeven om te kunnen overleven.”

Niet alleen voeding gaat trouwens de deur uit: “Zo’n 5 à 10 procent is non-food. Vooral naar hygiëneproducten is veel vraag: deodorant, tandpasta, pampers, maandverband, douchegel.”

Van warenhuizen krijgen ze allerlei overschotten. — © Tom Palmaers

De pakketten droge voeding voor de verenigingen staan 1 keer per maand vertrekkensklaar. — © Tom Palmaers

Pampers

Hoe ze hun voedsel of verzorgingsproducten krijgen? Buckinx: “Europa was de belangrijkste leverancier: in het kader van armoedebestrijding kopen ze elk jaar producten die dan nationaal verdeeld worden. Maar daar is serieus in gesnoeid, zo hebben wij 160.000 kilo minder gekregen. Europa bespaart letterlijk op de aanpak van armoede. En dat moeten wij dan zelf, met onze middelen, compenseren. Dat wordt steeds moeilijker. Ook van de gemeenten ontvangen we niet veel, we zouden graag willen dat het veel structureler wordt. Het meeste kregen we in 2023 van de industrie. Uiteraard zijn er de overschotten van warenhuizen of winkels. Maar ook dat is minder geworden, door de crisis proberen ze nog zo veel mogelijk te verkopen met korting. Giften van bedrijven, verenigingen of privépersonen zijn voor ons heel belangrijk om alles draaiende te houden.”

Zuivel

Niet alleen het aantal ton is toegenomen, ook de afhaaldagen zijn opgedreven: voordien kon afhalen enkel op woensdagvoormiddag, nu is dat elke dag mogelijk. “Elke week mogen er 15 verenigingen komen, dus iedereen mag één keer per maand aanrijden voor droge voeding. Voor zuivel en groenten kan dat nu elke dag, tenminste als we voldoende voorraad hebben.”

 

 

© Tom Palmaers

“Steeds meer jonge, werkende mensen hebben voedselpakket nodig”

Vincentius Limburg, met 37 afdelingen, is de belangrijkste afnemer van Voedselbank Limburg. “We zien het aantal mensen met een voedselpakket jaar na jaar stijgen, gemiddeld 6 procent per jaar. In totaal bereikten we in 2023 maandelijks 10.969 mensen, waarvan ruim 5.000 kinderen”, zegt voorzitter Stef Vandebroek. “Het is ook opvallend dat we die stijging in heel Limburg zien, evenzeer in de landelijke gebieden.”

Een kwart zijn eenoudergezinnen, nog opmerkelijker: 44 procent is alleenstaande zonder kinderen. “De laatste jaren is er ook een nieuwe groep bijgekomen: jonge, werkende mensen die er niet meer komen met hun inkomen. Niet onlogisch met hoge woonlasten, de gestegen energieprijzen, de dure winkelkar…”, aldus Vandebroek. “Het klopt ook dat er nood is aan verzorgingsproducten. Die vallen snel tussen de plooien als er keuzes moeten gemaakt worden: eerst moet er eten op tafel komen.”

Vincentius voelt zelf de besparingen van Europa. “We moeten steeds meer zelf aankopen. En dat zijn gewoon basisproducten, hé. Zoals olie, melk en eieren. De gemeenten zouden meer moeten steunen en zo het werk van de ruim 1.000 vrijwilligers van Vincentius erkennen: als de gemeenten zelf de voedselpakketten moeten bedelen, zou hen dat ontzettend veel kosten.”

Verantwoordelijke uitgever Het Belang van Limburg
Caroline Vandenreyt